Thursday, June 30, 2016

maJLis khataM

barisan qari SUK Pahang... hebak abam sado nie. alhamdulillah

emsem abam sado BTM nie... xdop ke gambo abam muzzo? 

naSihaT kUbUr



*Nasihat Kubur:*

_1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah aku dengan_*_TAHAJUD_*
Hasil carian imej untuk tahajjud in jawi
_2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan_ *_SILATURAHIM_*
Hasil carian imej untuk silaturrahim
_3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca_*_AL-QURAN_*

Hasil carian imej untuk alquran
_4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan_*_SEDEKAH_*  
Hasil carian imej untuk sedekah
_5). Aku yg menghimpitmu hingga hancur bilamana tidak solat, bebaskan himpitan itu dengan_*_SOLAT_*
Hasil carian imej untuk solat
_6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat menyakitan. Bebaskan  rendaman itu dengan_*_PUASA_*
Hasil carian imej untuk puasa
_7). Aku adalah tempat Munkar Nakir bertanya, maka persiapkanlah jawabanmu dengan perbanyakan mengucap kalimah_*_LAILAHHAILLALLAH_*
Hasil carian imej untuk lailahaillah

KoMpem kNe...


Oven baru nye citer. sakit woooo... wat keje doh tgh mlm etek. Agak kabur ler pndangan di ctu. Hahahahahaa... pdn muke.

SekUt nGeLaSt dOh

Mlm nie ngelast wat sekut bis kan bhn2 yg ade. Nk smpn xtahu nok gune bile nye. Ttp kes da. Tp mlm sok nok try wat popia nestum plok... he3

Wednesday, June 29, 2016

aKtiViti b4 rYe

Sok da xleh slow jog. Ari nie jer gye nye b4 balik cuti rye ke penang... kannn
kpd uncle yg baek ati tegur sokmo aku tu... kte jumpe semule lps rye yer uncle. heheheheheeee... xdan jumpe plop tadi!!! 

UKUr tapaK kaKi


Dolu2 klu nk rye sempat tgk arwah aki ukur kaki mak sedare n pak sedare aku sbb nok g beli kasut rye... skrg... x leh dop bawok! Kihkihkihhhh...


MaLaysiA nGaJi

Jgn lupe... ari nie tau! In syaa Allah


raYe maXiS

video
raye raye raye... ade habuk lam mate ler plop!  

DeBaRaN inteRviEw

Debor pagi2 nie sbb nk g interview f41. Hrp2 sukses. Tp klu ade rezki naik f41 teruk ler kami yg tggl nie. Hahahahaaa...


pROjek saHUr iii

Mcm biase ler kannn... kul 1030 mlm bru nok setat cairkan butter. Hrp mklum ler. Projek raye iii mlm nie htp xde ler melarat smpai subuh yerk!

Tuesday, June 28, 2016

tiPS miNUM

tips nie bace jer bukan main lagi ler. nok boley ke wat dop tahu ler kan... hahahahahaaa... leh jadikan panduan kalu rase mampu nok ikut. no prob jer! 

pROjeK sekUt rYe ii

Da ler setat wat sekut kul 1030 mlm... agk2 kul bpe ler nk kne abiskan nie. Aduyaaaiii... tp aku gagahi juge walau pun dikelilingi 'peminat setia'. Da ler adunan aku bertampal kt peti dilanyak efan... klu masuk lam adunan tu aku rase mau nye dapt tmbh 10 biji lagi. Heh3...

Mengguna pakai cornflakes along lebihan dari cornflakes cokelat nye. Ehhh... npe x hpdate cornflakes ceklet angah along yerk! Nth2 da bis pun... huhuhuuuu
Cair dlm mulut beb... xtau ler bskut nie nk bg nama pe. Rase mcm sedak jer. Rase mcm dop beh jer. Ahaaaksssss....

Sunday, June 26, 2016

JOmm wat biSkUt

Biskut pertama aku thn nie. Yg pasti nth mne se resipi aku folo. Harharhar... nk rase?!

dOa haRi kE-20

السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركا ته
صباح الخير

🌹*DOA HARIAN RAMADAN*🌹

*Doa Hari Ke- 20*

اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِيْ فِيْهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّيْ فِيْهِ أَبْوَابَ النِّيْرَانِ وَ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِيْنَةِ فِيْ قُلُوْبِ الْمُؤْمِنِيْنَ

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca Al-Qur'an Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang mu'min...

dOa haRi iNi

Doa hari Sabtu
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
ُِ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Ya Allah, ampunilah dosa kami, kedua ibubapa kami, pasangan hidup dan anak2 kami, zuriat dan keturunan kami, guru2 kami,  sahabat2 kami, jiran tetangga kami, masyarakat dan saudara2 seIslam kami...

Ya Allah..
Jadikanlah hari SABTU ini bg kami lebih baik drpd semalam...
Ya  Allah..
Jika hari ini ada diantara kami..
Yang sedang sakit,
Mohon angkatlah penyakitnya ya Allah...
Berikanlah kesembuhan untuknya..
Kerana hanya Engkau lah yang Maha Menyembuhkan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada di antara kami,
Yang kesulitan rezeki
Mohon mudahkanlah dan bukalah jalan rezekinya ya Allah..
Karena hanya Engkau Yang Maha Pemberi Rezeki..

Ya Allah..
Jika hari  ini ada di antara kami
Yang hatinya sedang susah dan bersedih, dalam menerima dan menghadapi ujian-Mu...
Mohon Kuatkanlah dia utk dapat bertahan dan bersabar..
Dan hiburlah ia dengan penuh kurnia-Mu.

Kerana janji-Mu yang tak pernah Kau ingkari..
Setelah kesusahan ada kemudahan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada di antara kami
yang sedang ada benih-benih sakit hati di hatinya..
Sombong, iri hati, dengki dan dusta..
Mohon bersihkan dan sucikanlah ia ya Allah..

Ya Allah.. 
Mohon ampunilah segala dosa dan khilaf kami..
Pun jika sampai hari ini ada diantara kami, yg merasa tersakiti dan terzalimi kerana kesalahan kami yang disengaja atau pun yang tidak disengaja..
Bukakanlah pintu hatinya..
Agar memaafkan kami.

{رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ}

{رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ}

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

geNg uDaNg

Mlm nie masak lauk seme ade udang. Fresh beb.manis jer rase udang nie. Alhamdulillah.... dapat bkongsi rezki semlm wat lauk utk sahur sok pagi. Hrp2 x miz sahur yg ke 21 nie. In syaa Allah...

Saturday, June 25, 2016

uLangaN @ KR

Kali nie tas permintaan berbuke lagi kat KR. Tp cukup korum. Merasa KR ecm plop ari nie.

Friday, June 24, 2016

faREweLL maRina

akhirnya aku kehilangan jugek bozz aku... huhuhuhuhhuuu... dan penggantinya x lain x bukan bozz aku jugek dulu. hik3... hrp dapat terus beri kerjasama yg terbaek. in syaa Allah. moga puan marina terus sukses di tempat baharu nanti. 

aLfaTihah

Arwah prof izzi our feveret lect kami @ itm dungun
Inna lillah... salam tkziah utk fmly prof izzi. Feveret lect kami dulu nie. Mmg terase rindu dgn arwah...

DaGing saLai

Rezki dpt daging salai ari nie. Alhamdulillah. X sabo nok cube. Moga2 dpt menambah selera seisi keluarga ari nie. Nk masak hape nie?!
RM10 jer sebungkus. boley sgt ler bawak balik penang nanti... hik3... tggu rase dulu. baru leh bawak blk jauh... 

bUbUR maK daRe



bersama chef CC... 
ade jugek ank dare nyelit. ehhh... yang tengah tu bkpe plop ade ctu. baru nk posing pegang senduk kayu nok ngaco bubur. heheheheeee... alhamdulillah. ari nie dapat bermesra2 gtu. maklum ler biase duk 'jauh'. susah nok jumpe. ahakssssss... 

shaRe kat WA grOUp

Assalamualaikum.. kawan2 nak minta tlg hebohkan.. sesiapa yg terjumpa seorg budak perempuan umur dlm lingkungan 13 thn, berbaju biru, seluar hitam, pakai selipar besar, , sila hubungi pn.halimah (mak dia) 0952038555 atau 0124014885, sebab mak dia nak pakai selipar tu...


haaaa... nko agak2 keje x senonoh sape nie? eeeiiiii... budok CK nie mmg nok kena ngn aku. da ler hpdate kat grp BTM. mmg hampesssssss....! 

tuKaNg seBOk

 sempat lagi geng ngn tukang sebok neh... 
ngt dtg sajer sajer ke...?! haaaaaa... bijok ar bang... kte tgk sape yg kenaaaaaaa... hik3

dA boLeY maKaN da...

 suda final touch dari pengarah projek bubur lambuk. tapi dia nie dulu tukang masok cina. nth ler sedak ke dop bubur lambuk kalu ikut cakap chef cina nie. ahaaakssss....! 
 selfie seroundddd... 
kasi can gop budok2 nok ngaco bubur lambuk etek nie... hik3! 

 time to packing n ssn utk edaran plop! alhamdulillah... siap sudaaaa... 
jom makan masa berbuke pose kang dehhhh... 

jOM ngAcO bUbUR

 yg pasti BTM punye ramai chef berbakat upe nye. selama nie derang xder ler nok tunjuk sgt bakat masak yg derang ade. senang isteri2 di rumah, kan! abg abu sepanjang masa adalah mandor! nko hade...?! 
 kan betullll... ramai yg nok join bg arahan memasak nehhh! ang sado hokey jer... 
 "apsal lambt sangat masak nie?!" 
 x kire masa dan ketika... berhati2 kerana 'gangguan' sentiasa ade di sekeliling korang seme yer! tunggu jer ler sape yg terkena... 
 jgn masuk sayur bnyk sgt. budok2 x suke sayur weihhh... hik3
 kaco bang... kaco! makin sado gye nye... 
tumpang selfie seround deh! 

maSaK bUbUR LaMbUk


pgrm masak bubur lambuk BTM ari nie. keje keje persediaan peralatan sedang giat dialkukan ahli BTM yg sado dan x brape nok sado nie. aku...? tgk jer dulu pe yg boleh dibuat. nak suh aku basuh beras ke? oppssssss...

kerahan tenaga ari nie!
 mehhh ler kte idupkan api dulu. hahahahaaa...
bersama tokey caterer yg sedang memberi arahan membasuh beras kpd abg sado! 
persediaan utk pgrm masak bubur lambuk ramadhan kali nie... abg sado basuh beras weihhhh... da x sabo nok ngaco bubur lambuk ari nie