Tuesday, September 30, 2014

MS gaRDen 2Day

Seminar security wehhhh... hnye tpilih n dipilih shj join pgrm nie. Hahahahahaaaa... sentap aku ble tgk kul 9 xdop org lagi lam dwn. Adussssss... pgrm free cm gni pun xdop org nk mari. Mcm2 daaa....

Monday, September 29, 2014

LSUS ntbaLL @ iM

Kat open court MSP. menarik 10 team utk mnyertai kejohanan pd kali ini. Mcm2 gye ade. Kne tggu next n3 ler coz lum transfercgmbo lagi...

HeRo paPa

Santai wikend gni xleh wat sokmo. Kami nie mmg x suke mnjadi penyumbng kpd kesesakan jln rye. Ahaaaksssss... se2kali boley ler lyn. Yg jadi best tu bkn nye pe. Cz nie seme sbb eirfan da 'dapat kaki'. Klu x... xde makne nye nk bglir dukung hero srg nie. Hik333...!!!

saNtai @ tC

Ngan fmly. Acty along jmputan bfday party member sch nye. So dr nk g lpk kt luor kami lpk cni jer ler... da ler maleh nok menmbah jem. Baik lpk cni jer...!!!

Friday, September 26, 2014

guDLuCk deaR saL

selamat maju jaya... moga beroleh kecemerlangan di tempat baru nanti. sekejap jer masa ble dapat mengenali kawan sebaik mu... 
 makan minum bersama sokmo...! itu lah persahabatan sejati nama nye! alhamdulillah... amiiinnnnnn! 
nier keje pian ler nier... kdt to pian. tenkiu dik...

naSiHat paGi juMaaT

7 Perkara Yang Mesti Dilakukan Semasa Dalam Kesusahan

1. Solat
Pastikan kita bersolat lima waktu pada awal waktu. Bersolatlah dengan penuh khusyuk dan yakin, seolah-olah itulah solat kita yang terakhir.


2. Membaca Al-Quran
Dengan membaca Kitab Al-Quran ini, jiwa akan menemui ketenangan, walau sesukar manapun situasi kita.


3. Doa.
Terutamanya doa menghilangkan kegusaran dan kegelisahan.


4. Sedekah
Memberilah sebanyak yang mungkin, seberapa yang kita mampu kerana sedekah menghalang kesulitan. Sedekah boleh juga diberikan dalam bentuk senyuman, kata-kata yang baik dan kudrat.


5. Tetapkan matlamat dan visi
Jangan biarkan syaitan menguasai minda sehingga kita terlalu memfokus kepada kesusahan yang kita alami. "Move on", teruskan ke peringkat yang seterusnya.


6. Bangun awal
Seeloknya sebelum Subuh dan pada masa inilah waktu yang paling sesuai untuk memikirkan idea-idea dan langkah-langkah kita seterusnya.


7. Kesusahan yang dihadapi bukan bermaksud kekalahan.
Allah tidak akan lupa segala kesusahan yang kita hadapi.
~~~~~

Teruskan berusaha untuk keluar daripadanya. 
Percaya dan yakin!

FaRWeLL saLWati

ucapan yang lahir x kan sama ngn pe yang terpahat lam hati nye. gembira n sedey bercampur baur... rezki nye dapat bersama somi seawal begini. alhamdulillah...
sedey kak?! 
wakil geng... ahaaaksssssss!!! 
our pengacara majlis ari nier... full of pantun wehhhh! 
bersahaja... mandat penuh beremosi! gtuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
uikkkkk...?! apakah hasil nye?! 
lorhhhhhh... terpost lak gambo cute nier! opppssssssss... 
bakal ditinggalkan salwati... dlm kenangan! 

Thursday, September 25, 2014

yuMmY meAt baLLS

Yummmmiiieessssss...!!! But yet... stil x boley lawan mt balls kat IKEA kannn!

MeSy peNguRUs @ suKpA

Blk keje bkejor plok ķe sukpa cz ade mesy pengurus bjaring utk LSUS ari sabtu nie... setel angkat 2 biji meja n 5 biji kusi plastik...
da ikat 'kontrak' da wat meeting kat cni sokmo. senang keje urusetia nanti. ahaaaksssssss!!! lagi pun senang team nk carik tempat nk g main, kan! 
setel sudaa pengundian utk group bg 10 team yg amik bahagian... 
barisan otai meng'operate' meeting pengurus bjaring LSUS
aku ngn k niza menggantung banner ari nier. semntara je nieh. nanti alih ler pada ari pertandingan kan.... 

10 priNSip jaDi paRENt terBaeK



ibu bapa adalah cermin pada anak anak nye... apa saje yg dilakukan ibu bapa adalah menjadi ikutan anak anak. contoh yg plg mudah : ucapkan terima kasih atas segala hal yg berkaitan. perhatikan anak anak kte jugek akan mudah mengucapkan nye walau di mana kte berada. so, as a parent y not kte mulakan dulu! it's simple, rite?! 


berpada pada lah dalam menunjukkan kasih sayang : pemberiah hadiah yang x sistematik dan tanpa had akan menjadi racun kepada anak anak. so berhati hati lar dlm pemberian hadiah dan 'sogokan' kepada anak anak kte. didik anak anak agar sabar dalam meminta sesuatu. imbangi emosi anak anak. kenal kan anak anak dgn ujian dan kesukaran. 
libatkan diri dalam kehidupan anak anak : antara kerjaya dan keluarga... perlu tahu mane yg akan jadi keutamaan, keperluan atau pun kehendak. 
didik anak anak ikut zaman, perkembangan serta umur nya : jgn fk anak boley buat seme mende kerana perkembangan mereka adalah terhad kepada umur masing masing. 
ada dan cipta peraturan : nampok cam remeh tapi x salah kalu kte try. namun perlu ada batasan. kalau sedari kecil da belajar ikut peraturan maka akan mudah mereka mengikut dan mengurus diri apabila sudah dewasa kelak. 
berikan kebebasan membuat keputusan : berikan mereka pilihan. didik mereka agar pandai buat keputusan sendiri. tentukan minat dan kecenderungan mereka selagi ia nya tidak melampaui batas dan dapat tunjuk ajar dan panduan untuk kepentingan bersama.  

konsisten dengan didikan yang diberikan : sebagai parent kte kena tegas dan konsisten dengan peraturan dan didikan yang diberikan. jangan biarkan anak anak mengambil mudah perkara yang telah ditetapkan. 
tidak melampau lampau dalam mendisiplinkan anak : tiada herdikan, pukulan, makian dan jeritan terhadap anak anak. subhanallahhhh... memukul adalah jalan terakhir setelah segala usaha dilakukan menemui jalan buntu dan putus asa. 


menjelaskan tentang peraturan dan keputusan :  kuasa veto? anak naka jugek perlu tahu kenapa s2atu keputusan itu dibuat. penjelasan perlu lah menunjukkan gambaran yang baik. 


ahli keluarga wajib saling menghormati : bkn anak kne hormat parent malah parent jugek perlu hormat anak anak. hak seorang anak - diperlakukan dgn baik, dihormati dilayan dgn saksama memiliki brg peribadi dll. 

http://siraplimau.com/cara-menjadi-ibu-bapa-yang-baik-prinsip/

Wednesday, September 24, 2014

bonGKar tipS diDik aNak ceRDas ceMerLanG

10 : selalu bergurau, buat lawak dan ketawa bersama : 10

9 : sentiasa bersabar dan berfikiran positif : 9
8 : tanamkan sifat simpati kepada orang lain : 8 

7 : biarkan ank berdikari : 7
6 :  elakkan bergaduh di depan ank ank : 6

5 : jaga kesihatan, elakkan tekanan : 5

4 : ayah lebihkan masa dgn gegurl. ibu ngn boboy : 4
3:  biarkan ank melawan - pnye pendapat mereka sendiri : 3

2 : usah berharap kepada anak yang sempurna : 2 
1 : fahami kehendak anak : 1 

7 kuNCi harGai paRent kTe

hargai ibu bapa kte selagi mereka masih mewarnai kehidupan kte seadanya. biar setinggi mana pun kte sukses hargai lah paren kte yg sentiasa berkorban utk kte. in syaa Allah. semoga kehidupan kte sentiasa dalam keberkatan NYA. 
lemah lembut semasa berbicara : - 

semakin berumur semakin sensitif se2orang dalam se2atu perkara. begitu jugek ngn parent kte. lidah umpama belati tajam yg menhiris tiap hati manusia bernyawa dgn kata kata. oleh itu pastikan bicara kte penuh dgn kesantunan dan lemah lembut tiap kali berbicara ngn mereka. 
gembiarakan hati parent : - 

parent kte selalu penuhi permintaan kte masa kte kecik2 dulu. so, gembira kan ler hati mereka. prihatin lah dengan keperluan mereka seharian. jgn lar se2kali mengguris hati dan perasaan mereka. 
doakan ibu dan bapa : - 

doa adalah senjata org org mukmin. walau kte duk jauh atau dekat sekali pun, jgn lar kte lupe utk mendoakan sejahteraan mereka seadanya. doa nier dapat mengikat kasih sayang. dats power of doa. berikan lebih perharian kepada mereka. doa lar utk mereka bila bila masa sahaja. espesely after kte solat. 
keep in touch sokmo : -

sekerap yang mungkin (ehhh... nk tipon mak ar kejap! ahakssssssss....). amik berat kedua mereka sokmo. skrg zmn makin canggih dgn pelbagai kemudahan di sekeliling kte kan... 
hargai mereka pada kte nye bfday :- 

jgn ler celeb bfday ngn kengkawan jer. pe saloh nye ajak mereka sekali. dop ngt ke saper hok lahirkan kte dulu... heheheheheeeee.... kne saya tenkiu masa ari lahir kte, kan?! tentu sweeeetttttttt...! 
peluk dan cium parent kte selalu : - 

pelukan dari cucu x sama ngn pelukan dari anak sendiri... tentu seronok kalau dapat peluk derang hehari, kan?! 
bawa melawat sedara mara n frenz : - 

salah satu jugek nier care untuk hargai parent kte. pe salah nya bawak derang g jumpe kengkawan lama. secara x langsung ia nya dapat imbau kenangan masa membesar kan ank ank dulu erkkkk... (tapi parent aku nie ssh jugk kalau nok ajak berjalan ke mana mana...)



reZKi vS iBu

amiiinnnnnn... insya Allah!

bFes nGn sPeSeL geSss

Alhamdulillah... kami dpt peluang bfes sama2 ari nie...
melepas rinduuuu... tqs to kjas n zubri coz sudi join pagi nier
mereka stil cam dolu jugekkkk... mesra n ramah. ahaksssssssss!!! 
hok nie nmpok menyelerakan... pe nk kate! 
boleyyyy lar... maleh nk ajak g bfes jejauh. bozz nie monteng kejap dari grand cont! 
masih sihat alhamdulillah spt dulu jugekkkkk...
sweeettttt....!