Sunday, May 31, 2015

MesY peNgUrUs

31 mei 2015 - Mesy pengurus bg sukan remaja pahang 2015 rompin. Tp kami yg hndle game ntbal nie berkampung kt poli muadzam shah! Jauh dari hiruk pikuk bando... kunun nye ar kann...

Thursday, May 28, 2015

haFaL doA QunUt

...in syaa Allah...

Wednesday, May 27, 2015

saNtai oFiZ!

Sebok jugek nok mari kje ikut mama... terpakse ler pulang awal sbb tkut sok ade budok ngantuk xmo g sch kannn...!!!
siap suh amik gmbo dia anto ke papa...! 
berlakon ler sangatttttt...
hamboiiiii...! 
heheheheheheeeeee....!

Monday, May 25, 2015

viDeo - cHiLd caRe!

Komal. Kisah yg sgt bagus ntk semua. Boleh ajar anak-anak phm ttg hal2 mcm ni. Jgn rasa malu ntk bercerita kt dorg ttg hal2 mcm ni. Semoga kisah ini dpt jd pengajaran ntk kita semua In Shaa Allah..
Posted by Siti Norulhafidzah Mohd Mahayaddin tentang video menjaga keselamatan anak-anak kita. In syaa Allah  on Sunday, May 17, 2015

didiK aNak!


utK anaK aNaK!

Hasil carian imej untuk in syaa Allah tulisan jawi
moga perkongsian ini mendapat rahmat dari NYA jua... 
Hasil carian imej untuk tunjuk awan
Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk.
Hasil carian imej untuk bermain
Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Dah, sudah main, stop sekarang!". Tapi katakan kepada mereka: "Main 5 minit lagi yaaa". Kemudian ingatkan kembali:"Dua minit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Dah, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.
Hasil carian imej untuk bergaduh
Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah: "siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.
Hasil carian imej untuk masa untuk tidur
Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:"tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Jom tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.
Hasil carian imej untuk kanak kanak comel kartun
Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. Kenakalan dan kekanak-kanakan mereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.
Hasil carian imej untuk no handphone
Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:"Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak". Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya kewibawaanmu, atau hilangnya keperibadianmu. Orang yang bijaksana tahu bagaimana cara menyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.
Hasil carian imej untuk berdoa
Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita di hadapan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita.

Sunday, May 24, 2015

sepEtaNg di kUaLa

Ahakssss... mcm nk bpantun bdondang syg ler plok nyee!!! X nyesal uturn jauh kat ubai!

TaHniaH fHariHa!

Selamat pengantin baru... kenduri sambut menantu bru bpeluang pegi. Last week xdan nok g. Huhuhuhuuu... pe2 pun moga berbahagia till jannah. In syaa Allah...

Friday, May 22, 2015

seKUt aRaB suSu

da lame mencari resipi sekut nier. hrp2 boley try wat thn nie. in syaa Allah... 
Bahan-Bahan:

2 cwn Susu tepung ( biasa guna susu nespray)
2 cwn minyk sapi-(tak perlu di cairkan dulu)

sedikit garam
7 cwn tepung gandum(di ayak)
ceri merah secukupnya-potong kecil2
** Gula aising ( utk gaul biskut bila dah masak sahaja)

Cara-Cara:

Campurkan susu tepung+minyak sapi+sedikit garam, gaul sebati.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh.
Bentukkan doh menjadi bulat2 kecil, hias dgn ceri dan bakar hingga masak ( 15-20min) pada suhu 180 C.
Bila dah masak, sejukkan sebentar dan gaul dengan gula aising..siap!


( "papa! oven mama mane?" ) 

Thursday, May 21, 2015

Tuesday, May 19, 2015

fOr kiDs


dOa kaUm waNita...


KETIKA HAID

Barangsiapa baca pada hari pertama haid :

1. Sepanjang haid mendapat pahala seperti beribadat.
2. Dihapuskan dosa-dosa yang telah lalu.

3. Selamat dari azab neraka.
4. Pahala 40 orang Syahid.
5. Mudah meniti Titian Sirat.
6. Dimudahkan perjalanan darah haid.

Daripada Saiyidina Aishah r.ha. : “Tidak ada seorang perempuan pun yang kedatangan haid, melainkan haidnya itu menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu daripada segala dosa-dosanya dan sekiranya ia membaca doa pada hari yang pertama, maka ALLAH Subhanahu wa Taala akan menulis baginya supaya terlepas daripada api neraka dan dapat lalu di atas titian Sirat dengan selamat dan aman daripada azab dan meninggikan pangkatnya oleh ALLAH Subhanahu wa Taala baginya dengan tiap satu hari dan satu malam akan empat puluh orang mati syahid. manakala perempuan itu dikira berzikir kepada ALLAH Subhanahu wa Taala di dalam masa haidnya.”


Monday, May 18, 2015

piZza rOti seMpOi!

simple jer beb... buat jer lum tahu lagi. hahahahahaaaaa... jenggg! 
Bahan-Bahan:
Roti gardenia
Cheese mozarella
Sosej / isi ayam / isi ketam ( direbus )
Lada benggala
Mayonis
Sos cili

Cara Membuat:
1. Sapukan sos cili atas roti dan susunkan dalam loyang.
2. Aturkan sosej / isi ayam dan lada benggala di atas roti tersebut mengikut kesukaan sendiri.
3. Sapukan mayonis dan taburkan cheese mozarella.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskn 200Âșc selama 5 minit.
~ Siap dan boleh dihidangkan. ~

Sunday, May 17, 2015

MuKe baRu ntBL ktN

Ari nie mesy agung ntbl ktn @ htl mega view. Adeeessss... tcalon lagi! Agak tercabar jugek ngn kpercayaan yg dberi nie...

Friday, May 15, 2015

iNgataN!

masya Allah... subhanallah! ingatan utk diri sendiri dan sahabat semua... 

Tuesday, May 12, 2015

kNe seDUt

Bru leh makan n nikmati nye. Nie ler yg dpanggil puding sedut... alwiz nmpok geng bas sekolah aku juai kt fbuk. Nie ler mnde nye tu....

aDeeeSSS!!!

bUDok iNiiii...!

Xde kje lain doh budok nie...! Asal nye mntk tlg amik tisu jer. Da jdi kje lain ler plok nye...

Monday, May 11, 2015

aNaK boB!

Alaahaaaiiii... anok bob jugek hok soram nie. Dr hok sulung pah ke bongsu seme jdi ank bob weihhh...

koNgSi tB!

Leh dop join tgk tb serounddd!!! Pening ler mummy n dedy fikir nk kne beli tb brape inci nk sangkut lam vios... ahaaaakssss!!!! Ade jugek 'hikmah' dpt naek kete anty ela kannn!!!

Sunday, May 10, 2015

jaGa haTi iBu

Utk renungan sahabat semua... juga peringatan utk diri sendri jua... in syaa Allah.

Saturday, May 9, 2015

tRy faQiHaH!

Klu yer pun... da mntk izin ngn mummy aizam ke lum nehh??? Haippppp.... anak jntan saper ler nie...