Thursday, August 31, 2017

meRdeKa n saLaM aiDiLadHa

pOsE aRaFaH

Imam Nawawi dalam Al Majmu’ Syarh Al Muhaddzab (6: 428) berkata, “Adapun hukum puasa Arafah menurut Imam Syafi’i dan ulama Syafi’iyah: disunnahkan puasa Arafah bagi yang tidak berwukuf di Arafah. Adapun orang yang sedang berhaji dan saat itu berada di Arafah, menurut Imam Syafi’i, beliau berpendapat bahwa disunnahkan bagi jamaah haji untuk tidak berpuasa karena adanya hadits dari Ummul Fadhl.”

Ibnu Muflih dalam Al Furu’ -yang merupakan kitab pegangan madzhab hanbali- (3: 108) mengatakan, “Disunnahkan melaksanakan puasa pada 10 hari pertama Dzulhijjah, lebih-lebih lagi puasa pada hari kesembilan, yaitu hari Arafah. Demikian disepakati oleh para ulama.”

Puasa Arafah memiliki beberapa keistimewaan dan keutamaan, diantaranya:

1. Allah SWT akan mengampuni dosa-dosanya selama dua tahun, yakni tahun lalu dan tahun yang akan datang.

2. Allah SWT akan menjaganya untuk tidak berbuat dosa selama dua tahun.

3. Insyaallah dibebaskan dari api neraka.

Dalil yang tegas tentang keutamaan puasa arafah ini adalah hadits dari Abu Qatadah Al-Anshari Radhiallahu ‘anhu bahwa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam ditanya tentang puasa hari Arafah, beliau menjawab, “Puasa Arafah dihitung di sisi Allah sebagai menghapus (dosa) tahun sebelumnya dan tahun sesudahnya”. (HR. Muslim)

Adapun orang yang berhaji tidak disunnahkan untuk melaksanakan puasa Arafah. Hal ini sebagaimana pernah dilakukan oleh Rasulullah shallallahu alaihi wasallam, seperti dijelaskan dalam hadits Ummu Fadhl berikut,

Wednesday, August 30, 2017

kUe raYE

Antara kue raya da mule boleh djamah bermula ptg nie... Nasib ler klu sblm raye kue nie abis. Ahaaaksssss!!!

TGgU neXt faSa

Hrp dpt kumpul lebih ramai calon player sukma 2018 perak nehhh... Dr 29 org yg dicalonkan hnya dpt kmpulkan 13 org shj kali nie... Alhamdulillah...

MeEt dE seNiOr

Hari nie bkesempatan jupe ngn adik aimi n hakak ziana. Lame gile x story mory ngn derang nie. Setakat ckp ngn fon dop sama gtu! Lame giler sembng smbil hving our lunch... Sampai da rase lapo semule plop! Heh heh heh... Btw seronok tuko cter ngn derang. Melepas rindu gtu!

Monday, August 28, 2017

SeMaNgat toK gaJaH keCik

Bwk hero tgk ntbal. Berair jugek ler mata kne usik ngn kakak2 yg ade mlm nie...!

fReNLy teaM prOjeK

Menang bergaya kot mlm nie. Latah bjaya ssn player ngn kemas n cemerlang sekali...! Alhamdulillah...
Tenkiu gurlzs coz sudi jd lawan kami mlm nie... Korang mmg tbaek ar! 

CaLon sUkMa 2018 peRaK

Mlm nie ade frenly ngn team local. Bg sedikit pndedahan kpd anak2 sukma nie... Moga sukses... Mula nye x brape nk bagi sangat tapi y not aku try. aku kne trust gop cgu latah, kan?! sooo... at last we have to face it, rite 
Calon pemain sukma 2018 bsama pembantu coach cikgu latah yg sgt dedikasi! Org mude kannn... at least she can practic kan pe yg belajar kat UPM nun. haaaa... mmg berbakat betul jadi cgu sorang nie. harap2 ler nti dapat jadi cgu kat pahang... 
Moga ukhwah akan bterusan n kekal sebegini sokmo... 

kOnGsi at-taUbah 128-129

Baca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah
1.Jika dia seorang yang lemah, maka akan menjadi kuat
2.Jika dia seorang yang hina, maka akan menjadi seorang yang mulia
3.Jika dia seorang yang kalah, maka akan segera mendapatkan pertolongan
4.Jika dia seorang yang berkesempitan, maka akan mendapat kelapangan
5.Jika dia seorang yang berhutang, maka akan segera dapat membayar
6.Jika dia seorang yang berada dalam kesusahan, maka akan hilang kesusahannya
7.Jika dia seorang yang sulit dalam penghidupan, maka akan segera mendapat kelapangan kehidupan
No automatic alt text available.

Untuk dipermudahkan hafazan:
Ayat 128
“Laqad jaakum rasoolun min anfusikum AAazeezun AAalayhi ma AAanittum hareesun AAlaykum bilmu’ mi neena raoofu raheem”
Ayat 129
“Fa-in tawallaw faqul hasbiya Allahu la ilaha illa huw AAalayhi tawakkaltu wahuwa rabbu alAAarshi alAAzeem”
Arti ayat 128
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w.), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat lobakan (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.
Arti ayat 129
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (Wahai Muhammad): “Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai ‘Arasy yang besar.

in syaa Allah... moga dipermudahkan... 

Sunday, August 27, 2017

aNgeLhaiR gOreNg

Tetibe plop rase nk mggoreng mlm nie. Agk2 rase cm boleh jer, so lyan jer ler. Test rase guane plop erkkk... Sedak ke dop nyeee!!! Nko hadooo... Spagetti angelhair, daging merah, perencah mi hun grg, fishball... Garam n gule x isi pun. Ahakkkssssss...

ciS pLoP

Tetibe ade org nk lanja cis tart u... Wooo... Best gop serounddd! Lame x mkn nie. Last masa papa duk lpk kat ioi putrajaya erkkk... Alhamdulillah... Abaikan masalah kegemukan sebentar. Hahahahahahaaaaa...!!!

Sunday, August 20, 2017

dOyaN kaRaK

Sanggup masak bndr karak semata nk g mkn doyan. Nk wak blk rase nye idok ler. Bis kne kecam ngn peg jga knderaan kang.   Jgn wat pasal erkkkk... Moh ler kte!
Sedak ngt terrr... Alhamdulillah. Tamat da pncarian utk mnggu nie. Kte hunting for more doyans mnggu dpn lak bsama kekasih hati... Yeszzz! 
Ternyata berbaloi masuk bndo karak nehhh...


Pembeli : brape sekilo nie bang? 
Penjual : rm35 bang
Pembeli : masak ke nie? 
Penjual : ehhh.. klu da gugur tntulah da masak bang! 

Aku : ade se2atu yg viral ke skrg nie? 
Aku : kne carik jwpn sndri ler lps nie ase nye! 

sORe di kaRaK

Selamat petang semua...!!! Nikmati n hirup udara petang di bndr karak. Tujuan....? Carik durian ler. Ape lagi....

eMaS suDaaaa

Moh ler balik. Hari ceroh lagi nie. Kot nye sampai awal kt ktn bgus jugek nie. Bye stdium juara. Jupe plop pada kejohanan akan dtg dehhh...!!!
suasana sambut peristiwa gembira ini...
proud of u gurlzs....! humble gile korang pnye coach erkkkk... mmg terbaek ler der...!

@ juaRa

Misi mncari pingat emas sukses! Alhamdulillah... Puas hati tgk game fimal kali nie...
amik kesempatan pose jap seround... mujur ade hfon chu. hfon aku da out of batt wehhhh... haru! 

fiNaL ntBaL

Tkasih my dear abam dean coz bg mama rase pengalaman nie! Tqs jugek kat akak akak senior ntbal yg jadi peneman tgk game. Alhamdulillah... Perasaan n debaran tgk live game x sama mcm kte tgk thru tv wehhh...! Am on tv maaa!!!
x sempat beli pe2 cenderahati kenangan... #sedey nye! 

caRik maKan!

Rezki makan makan kat kl b4 g tgk final ntbal der... Alhamdulillah. Dpt ler puaskan anak tekak nie...
Nasi dagang @ kg baru. Nyumm nyummm. Nway lps mkn baru thingat lutut bngkak. Aduiiii lar. Seme carik penyakit nama nye nie... ade yerk org mkn nasi dgang ngn telur asin. hahahahahaaaaa...
Rembat plop rojak tnpa mi n ayam. Kne jugek ngn selera. Makan selagi dberi peluang utk nikmati kesedaan mye. Yg pasti yg prepare nye akak indon.
Rezki di mane2. Jnji kne keje kuat demi mncari sesuap nasi. Dulu akak indon jadi amah jer. Skrg da expert wat mskn utk anak tekak org malysia... 

Saturday, August 19, 2017

baDMintOn juGeK

da bis ntball layan bdmnton plop wif geng... padan ler gtu...! 



keep up training lps nie walau da x de sukan da kan! keepfit! 

joM jOiN opeNiNg

Perasaan yg xcited dpt bsama utk tgk opening c games. Blum tentu nxt c games aku leh join. So dis is de time...
tenkiu my dear honey coz bagi peluang kat mama utk join dis wif my bff...! 

tUmpaNg g stDiUm

Lps mgrib bru nk grk g stdium bukit jalil... Waaahhh!!! Xdop org pun dehhh! Huntung g lmbt coz xyah berebut ngn org. Kat stdium da ade org buking seat... So aku ileks jer r... Hahahahahahaaaa!!! Jnji tiket da ade... Setel!
ade yg x dapat tiket keeeee...? heh heh heh...!