Saturday, September 11, 2010

ryE! rye! rye!

hari raya. pe tu hari raya? pd lughah atau pd bahasa, raya ertinya besar atau utama. jalan raya ialah jalan yang besar atau utama. pasar raya adlh pasar yg besar. bandaraya pula ialah bandar yang besar dan utama.
begitu gak dgn lebuhraya dan sebagainya. soooo... hari raya bermaksud hari yang besar atau hari yang utama. tp, betul ke hari raya itu hari yang besar dan utama? Kalau benar, di manakah letak kebesaran atau keutamaannya.....??? haaa... satu persoalan yg sonot kalu boley kte kupas2 sampai ke lubuk! ahaksss...!!!
~~~
apakah hakikat hari raya yg sebenar hingga boley dianggap sebagai hari yang BESOR PUNYEEEEEE?? if tul ler raya itu hari yang besar, cm ner kte patt sambt rye erkkk?!
~~~
perlu ke tuko langsir, perabot dan karpet tnggelam kaki? perlu ke beli bju, tudung, songket, sampin dan kasut baru? jamu selera ngn bermacam-macam kuih-muih dan juadah yg best2?!
atau patut bersonot (dan 2 ronot) dan bersuka rie ngn mjls2 rye. atau kita kne maen2 mercun, bunga api dan meriam buluh. atau cukup hari raya itu disambut hanya dengan solat sunat hari raya, mengirim kad-kad hari raya, berziarah, menjamu selera dan bermaaf-maafan. tepuk dada tnye ler iman!!! har55... ade plok gtu erkkk... btw, masing2 punyer pengertian sndri ngn rye. cam ner nk sambut. cmner nk rai hari kemenangan nier, kan...
~~~
org2 melayu diharp kan tidak ler menyambut hari raye puasa tu hanya sbb da selamatt pose sebulan @ ramadhan. huhuhu... kalu ler ader lagi org2 kte yg berfk cm nier... da tersimpang jauh n dari apa yg dikehendaki oleh agama n syariat. lalu timbul ler kekeliruan n slh fhm. nti ader plok org2 melayu yg kureng ngaji agama, tidak tahu kenapa dan mengapa derang sambut hari raya puasa. bkn ler hari raya utk tiket berbelanja besor ( berlagak rye perlu gak kate anuar zain! hehehe... ) hari utk lepaskn geram stlh kian lama disekat dan dikongkong nafsu mrk. ade gak nti yg sedey kalau tidak dapat baju raya dan kasut raya (mcm aku jer nehhh... ). sedey kalau x dpt tuko langsir baru, perabot baru atau permaidani baru( mak aku dapat pinjaman tv plasma maaa.... pinjm jer tau! kih555... ) bg yg lebih tua, hari raya puasa jadi hari “nostalgia” n hari melayan perasaan. ngat anak, ingat cucu yang x balik pada hari raya. sob sob sob!!! jgn sedey yer nek! ( thn nie turn rye @ seberang! harrr555... )
~~~
celebrete hari raya puasa dah x lagi jadi suatu ibadat. dah tuko jadi adat n istiadat, kannn... yer ar, ngn 'open-house'nya, hari raya 'get-together'nya, n berbagai lagi ler acara nye saban hari sepnjang syawal tu kan... eeiii... bkn ler peringatan utk sape2. tp juga utk dri sendiri nier ( insap jap!!! )... dlm Islam tidak ada hari raya dalam konteks yg difahami oleh org2 Melayu. x de hari utk tuko langsir, perabot dan karpet mewah. x de hari utk beli baju atau kasut baru. x de hari untuk membazir n bermewah- mewah. lebey2 lagi tidak ada hari untuk berhibur,berseronok, berpesta dan bersuka ria dengan muzik, nyanyian, joget, menari, show, album dan sebagainya. Yg ada hanyalah hari untuk bersyukur, memuji, memuja dan membesarkan Allah swt.
~~~ hari raya puasa dalam Islam ialah Eid Fitr. Eid itu maksudnya 'mengembalikan'. Fitr itu “fitrah”. Jadi “Eidil Fitri” itu ialah mengembalikan fitrah manusia kpd kead asal semulajadinya yg suci n murni. dlm erti kata yg lain, eidil fitri bermaksud hari sambut kejayaan mengembalikan fitrah kpd kead asalnya yang suci n bersih... ~~~
~~~~~
selama 11 bln lam setahun, manusia bergelumang dengan nafsu n dunia. selama itu gak ler fitrah manusia dicemari, dikotori n dirosakkn. fitrah manusia kian bertambah lemah n x bermaya. ngan rahmat dan kasih sayang Tuhan, dikurniakan-Nya satu bulan dalam setahun iaitu bulan Ramadhan utk kita pose supaya fitrah manusia yg lemah itu dpt dibersihkan, disuci dan dikuatkan semula. supaya kerakusan nafsu itu dpt ditekan dan diimbangi. else, nafsu akan bertambah-tambah rakus sampailah manusia itu mati. itulah rahmat Tuhan. ini x berlaku pd orang kafir. kalau fitrah da rosak n kotor, manusia akan lupa Tuhan. bila Tuhan da dilupakan, jiwa manusia akan mati. jiwa manusia x boley hidup tanpa Tuhan dan tanpa rasa bertuhan. manusia yang telah mati jiwanya x boley lagi berperanan sebagai insan. keinsanannya akan rosak. nafsunya akan bermaharajalela. akan terangsang hanya ngan dunia dan akan benci akhirat. suka ngan apa yang Tuhan benci dan akan benci ngan apa yang Tuhan suka. akan mengangkat nafsunya menjadi Tuhan. and lastly hidupnya di dunia jadi punah ranah dan di akhirat nanti akan bakal dicampakkan ke dalam neraka. Nauzubillah... selamat hari raya aidilfitri... maf zahir & batin!!!
~~~~~
ehsan blog kengkawam nier!