Thursday, February 5, 2015

shaRe maNFaat LeMon

Mengapa perlu minum air lemon pada waktu pagi?

1. MEMBANTU PENGHADAMAN 
Air suam bukan merangsang saluran penghadaman, tetapi lemon dipercayai mengaktifkan dan membersihkan hati.  Ia juga menyingkirkan asid penghadaman dalam proses menghadamkan makanan dan menyingkirkan bahan buangan. 

2. MENYOKONG SISTEM IMUN 
Buah-buahan sitrus seperti lemon kaya vitamin C dan asid Askorbik.  Vitamin C membantu menentang selsema.  Manakal asid askorbik membantu penyerapan zat besi yang juga memainkan peranan penting dalam Fungsi sistem imun. 

3. MENGALKALIKAN TUBUH 
Jika tubuh anda berdepan keseimbangan pH yang kronik, bermakna penyakit akan mudah menyerang.  Walaupun lemon bersifat asid, ia mempunyai keupayaan untuk mengalkalikan yang tinggi selain cara terbaik untuk memastikan keseimbangan pH tubuh berada pada paras sepatutnya terutama jika diet anda kaya daging, keju dan/atau alkohol. 

4. MEMBANTU DETOKSIFIKASI 
Air lemon ialah diuretik semula jadi, yang mana membantu tubuh menyingkirkan cecair bersama toksin.  Asid sitrik yang terkandung di dalamnya membantu memaksimakan enzim yang merangsang hati. 

5. PEMBERI TENAGA 
Ramai yang mengaku berjaya melupakan kopi dengan mudah selepas beberapa hari minum air lemon.  Kombinasi air dan lemon membantu hidrasi dan meningkatkan paras oksigen dalam darah, memberikan anda rasa hebat. 

6. MENCANTIKKAN KULIT Dehidrasi yang kronik boleh menyebabkan kulit kelihatan kusam.  Jadi, mulakan hari anda dengan langkah bijak dengan meminum air lemon.  Vitamin C memainkan peranan penting dalam mengekalkan kulit sihat dan sebagai antioksida bagi mencegah penuaan. 

Hasil carian imej untuk lemon



  • Lemon adalah sumber yang sangat baik dan kaya dengan vitamin C, nutrien penting yang melindungi tubuh daripada kekurangan sistem imun 

  • Lemon mengandungi serat pektin yang sangat bermanfaat untuk kesihatan usus besar dan juga berfungsi sebagai anti-bakteria yang kuat 

  • Ia mengimbangkan mengekalkan tahap pH dalam badan
  • Mempunyai jus lemon panas pada awal pagi membantu toksin keluar siram 

  • Ia membantu penghadaman dan menggalakkan pengeluaran hempedu 

  • Ia juga merupakan sumber asid sitrik, kalium, kalsium, fosforus dan magnesium yang hebat 

  • Ia membantu menghalang pertumbuhan dan pembiakan bakteria patogenik yang menyebabkan jangkitan dan penyakit 

  • Ia membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan di sendi dan lutut kerana ia larut asid urik 

  • Ia membantu menyembuhkan selsema 

  • Kandungan kalium dalam lemon membantu otak dan saraf sel menyuburkan 

  • Ia menguatkan hati dengan menyediakan tenaga kepada enzim hati apabila mereka terlalu cair 

  • Ia membantu mengimbangi kalsium dan oksigen peringkat dalam hati Dalam kes yang membakar jantung, mengambil segelas jus lemon pekat boleh memberikan kelegaan 

  • Ia adalah manfaat yang besar kepada kulit dan ia menghalang pembentukan kedutan dan jerawat 

  • Ia membantu mengekalkan kesihatan mata dan membantu melawan masalah mata 

  • Membantu pengeluaran jus penghadaman 

  • Jus lemon membantu menambah garam badan terutama selepas sesi senaman berat 


minuM LemoN waKTu paGi? 

membantu penghadaman : air suam memang dapat membantu merangsang penghadaman atau dikatakan utk merangsang pergerakan usus. lemon plok dapat mengaktifkan dan membersihkan organ hati. 

menyokong sistem imun : lam lemon ada vit C kan... ia mampu membantu meningkatkan sistem imun manusia. 

mengalkalikan tubuh : tubuh manusia boleh mnjadi terlampau berasid bila amalkan pemakanan dan gaya hidup tidak sihat. ia boleh mengganggu pelbagai fungsi dalam badan dan sebabkan kita boleh terdedah dgn pelbagai jenis penyakit. lemon boleh bantu utk mengalkalikan tubuh dan darah serta dapat memastikan keseimbangan pH terpelihara. 

detoksifikasi : membantu tubuh singkirkan cecair dan toksin bersama. dapat membantu fungsi buah pinggang serta penghasilan enzim utk detoks organ hati. bila toksin disingkirkan, nutrien juga mudah diserap. 

mencantikkan kulit : mengekalkan kulit yg sihat. sebagai antioksidan bagi mencegah penuaan pramatang dan melawan radikal bebas yg boleh rosakkan kulit. juga bertindak untuk menghasilkan kolagen yg penting utk keremajaan kulit. 

tingkatkan hidrasi dan berikan tenaga : bantu tubuh kekal hidrat sepnjng hari. buatkan kte lebih bertenaga. 

bantu pengurusan berat badan : bantu membakar lemak dgn lebih efisyen.  

in syaa Allah... moga mendapat manfaat bersama!