Friday, February 6, 2015

biSKut daHLia - raHsiE n TiPS!

now baru aku tahu nape sekut dahlia aku sokmo dop jadi. ishhhhh... bapok ler kecewa. tiap tahun dop jadi. masa zmn sekoloh lu wat jugek. mnjadi jer. aisshhhhh... memain yerk! 

aku tjumpe share nier kat pakcik gugel pasal sekut dahlia. aku xmo amik sukatan. sbb aku mmg wat sekut x perenah ikut sukatan ala kne timbang pasai! 

jap2 aku tunjuk resepi nye! 

bahan2 yg akan digunakan :- 

mentega 
- pe jenis pun x kesah kate nye! 
gula aising 
- kne betul2 cari gule aising kate nye
2 biji telur 
- nak yg kuning nye sajer. hok putih leh rebus n makan! 
esen vanila
- nk bagi sekut bau harum kate nye
tepung gandum
- seelok nye guna tpg gandum cap bidara sbb tanpa peluntur 
tepung jagung 
tepung kastard 
- kne ayak? hok nier ler yg plg malas aku wat. x perenah lagi wat sekut ngn tepung diayak dulu

kne kut step tertentu jugek nk wat. tertib ler konon. bukan solat jer kne tertib tau! oppsssssss... 
Hasil carian imej untuk biskut dahlia
putar mentega n gula aising 
~ sehingga gule tu da ala ala hancur gtu. kaco perlahan jer tau. gune speed sederhana ler kot. klu ngn tangan jgn sampai lenguh til ujung siku ler... ahakssssss! 

campurkan set tepung tadi sikit per sikit
~ sehingga ler mnjadi doh yang lembut dan mudah ditekan. kreng jari jugek nok nekan nye nanti erkkkk... doh tu make sure dop terdedoh sbb takut nti dicemari angin sepoi sepoi bahase plok

doh da setel? 

leh arr setat nekan lam acuan spesel gtu. mase nier nok neran pun. 

hirisan ceri jgn lupe! 

bakar 15 - 20 minit pada suhu kureng lebey 170'C gitu kot... juz nice ar tu. 
Hasil carian imej untuk biskut dahlia