Thursday, September 1, 2011

koMPeM aDe meNu niE

macam biase tiap kali balik penang... kompem akan ade nyer menu feveret aku nier. bkn shj tme rye, malah tme balik biase2 pun, kalu ade, mmg akan wat spesel punyer nier. maklum ler... klu da mmg hantu mee, kan... bg jer ler per shj jenis mee... ( kec kue teow yer! hehehe... ade gok ler kec nye tu! )... mcm mne nk wat? huh!!! soklan yg x ptt ditnye kat aku. sbb, yg masak nier da tntu ler aku bkn orang nye! ahakssss!!!  
penghias kulit laksa mee! har555... oprional jer kot. tp klu x der, mcm x kne lerplok nye. so, nk x nk, kompem kan ler msti ade. kacang panjang nier grg 'bodo' jer. ngn minyak sket ngn garam jer! tp, klu aku wat kat ktn, aku grg cam grg sayur tu ler. siap ader bawang merah n bawang putih plus ikan bilis lagi tu... kih444!  
sambal udang nier... nk pedas, tmbah byk lagi lada kisar. x kuat pedas ( mcm aku ler kannn... ), lada secukup rse lar... issshhhh3! kalu wat pedas pun, kompem aku x amik 'kuah' nye tu. tarik kuor udang tu jer... perghhh!!! org penang masak mmg pedas beb! 
yg nier? uissshhhh... klu bg along wat pun kompem jadi nye nier. haaa... nier ler telur ayam masak tumis 'bodo' jer... simple n ez, kan?! tumis jer bawang merah n bawang putih tu, pastu cmpur air n last ly, bru ler pecah kan telr lam tu. kacau ler bg telur tu hancus, erkkk! alaaa... bdk sekolah pun pndi wat ehhh gni! 
nier ler penyumbang utama kpd menu nier. klu x der mee nier, bkn ler laksa mee jadi nye. mgkin... nth ler. acty, menu nier nama pe pun x sure coz lakse mee tu acty merujuk kpd lakse mee nier ler. mmg x der dikomesialkan kat lain selain dari @ pulau pangkor jer. npe nth ler. mgkin takut org luor pulau x reti nk makan, kot! aku??? bkn aku ler aku org pangkor, tp papa ler. so, bkn ler sebenor nye papa org penang yer. papa org perak, tau! soooo, complete ler menu 'lakse mee' nier... senang jer kan!!!! tp yg payoh nye nk carik lakse mee tu jer ler...