Sunday, May 9, 2010

& aRi kaMi pn bRmuLe... SEMUT!!!



n3 aku kali nie da tntu ler psl kursus aku @ cherating, kan... jz go thru ler kengkawan!!! n3 nier x der le sehebat mne pun. but jz 2 share some ilmu ngn seme jer...

1st ppr aku ari nie da sbut psl krjaya. ustz mahmud mat lak tu yg bg ceramah. bapak ler bestnye... mcm bese ler kan. klu org ktn x knl ustz nie, must b somthng wrong ler gye nyer. hehe3...!!! tjuk ceramah ustz ari nie adlah 'kerja dr perspektf islam'. eh! ader gak ahli dr klgn peserta kli nie yg bkn islam tau. x per ler. dgr jer ler as nk tmbh ilmu, kan. pe slh nye. pe slh nye share ilmu sket2. lg pun x rugi klu dgr ustz nie bg srmh. most of de peserta dr luo phg. tentu ler x brape biase ngn ustz nie. tp hrp2 mrk suke ler inti crmh ustz nie.
-
one thng 4 sure, yg plg menarik mnt peserta t'msuk ler aku ustz nie nye tmb drv nama 'alphalipid'! ahaks...!!! awl2 lg ustz da promo bisnes da! mklum ler ustz nie kan pkr motivasi. ustz nye intro pun da ada org gelok. so, leh byg ler cm ne inti crmah ustz nie, kan... pengenalan dri ustz nie bapok ler pnjngnye. hok best nyer ustz intro mmg ler psl dri nyer dr Z smpi Z yakni till keje dia skrg nier. (pencen awal larrr...). ustz acty pngrh urusan bina ummah training & consultancy. siap suh sape2 nk blk sok singgah ler kdi nye @ ktn parade nun. ahaksss...!!!
-
"sesungguh nya Allah suka melihat hambanya berpnt lelah mencari yg halal".
-
so, kawam2 sekalian kerja ler selagi mampu! se2kali ustz sepeking srwk ngn 1 of de peserta kt cni b'asal dr srwk. ustz nie acty da 8 thn duk @ srwk dolu2. cter ustz psl ork ktn kawen di johor b'to' kadi kan org jawe mmg wat kami seme pch perut. har555...!!! kelakor gler!
ustz kate : kte mesti bijak mngurs perasaaan & niat.- awasi lintasan ati- awasi perckpn ati- bina kecenderungan s/jadi- ttp kn ati n wat kptsan yg tpat.
ustz gak kate : imej dri yg nesti ade as a worker adlh :- - iffah / kelembutn jiwa / ksbaran - hikamh / bijak / bole selesaikan mslah - berani : jgn t'lalu defensif, bole kwl perasaan, mampu t'snyum ketika stress- adil, xde yg t'abai.
ustz gak kate : - org akan menilai sape kite, mualakan dgn memimpin dri sndri - selami keunggulan dri pas2 ustz cter psl hbgn somi isteri lak...
ustz kate jgn pukul isteri di muke. jgn terjang isteri di perut. ckup ler skdr di betis shj ( jika lam kead marah ).


cter ustz psl lelaki sembelih aym sambung esok hari memcah suasana malap bilik kuliah ptg tu. maklum ler, jam pun da tnjuk kul 6.35pm. ngantukkk daaa... seme hok negatif sa stat ada da ( stress ler tuuu...!!! ).
ustz pesan : musuh dlm dri pemimpin yg rosakkan niat adlh keras ati, bakhil, tnduk kpd nafsu, kgum dgn dri sndri & suke dipuji...

ustz cter psl org2 hok smayng jamak. musafir x musafir pun jamak jgok. jamak xdan & jamak xyoh!!! hua555... kelako5!!!


2nd talk oleh prof madya dr mohammad shatar b sabran dr upm sentuh ttg pengurusn tekanan & analisa tngkh laku. kelas malam kannn... dan bermule lar 1 cter dongeng yg x brape nk dongeng!!! har555... nie ler bermule nye org2 tensen nk bkursus...

projk melukis b'sama lect upm nie as a pkr motivsi adlh melukis 'pmndangn kg saya' n 4 sure aku try lari dr m'adaptasi pmndgn kg yg aku lukis zmn sch dolu2. lect tu btul ler. cube ler korang lkis gmbo 'pmndgn kg saya'.


4 sure msti korang akn lkis gunung, mhari naik/kuor dr celah gunung. ade swh pdi, pkk kelapa n rumoh buruk tpi swh. pelik, kan... mcm da jd satu resmi da klu tjuk lkisan pemndng kg saya... believe it o not, prof kate, bkn nye dr klgn gred kmi2 nier tp gred 54 o jusa pun akn lkis mnde yg same. kjian mmg da dibuat pun. x leh lari n kuo dr kepompong nye tu ler... heheheheee... pasti tu ler yg tbayang lam minda kte kan. n aku rse agk bangge ler jugok (alamekkkk...!!! perasaan pe nama nye klu cm nier?!... ). sbb aku x lkis mcm tu! ahakssss...!!! suke angtttttt...

ksimpulnnye... kte msti kuo dr 'comfort zone'. fkrn kte mesti kuo dr yg 'biase'. so, fk2 kan ler erkkk...!!!

projek melkis gambo ke-2 gmbo lmbu dlm kotak! har33!!! wats in ur mind? ahakssss... nk tgk lembu aku? mmg x dop bkt melukis pn aku nier. tp, pkr motivsi kate, gmbo lembu aku tu m'gamborkan aku seorg yg rasional. x wat satu2 keje tu tnpa byk soaln detail. dan aku adlh dr klgn jns pekerja yg 'bkn yes man!'. waaahhh...!!! menarik nier! dlm kelas aku tu hnya 3 org jer yg mcm tu. har5!!! acty mgkin jugok sbb kmi nie kidal, kot! but aku hrp aku t'golong dlm glgn yg prof kate kan tu ler. hehehehehe...



lukis kotak tu pun ade makne tau. care kte lukis kotak tu pun ader mkne. size kotak tu pun ade makne. size lembu tu pun ader makne tau... huh5! menrik gler....!!!


"Allah amat mencintai mrk yg melakukan kja dgn sebaik mgkin & b'sgguh2"...


punca utama org kte x mju n m'bgun adlh krn sikap & budaya kte - kate2 dipetik dr mantan kte nye PM - tun mahathir!


strusnye, stil @tvt lam kump... ble da duk lam kump mcm2 ler yg blaku. ngt dak mcm mne kte mse zmn2 sch dolu. duk lam kump. cipta logo. crik nma kump. wat moto n mcm2 lg ler kan... kah55!!! kmi wat tu ler mlm2 nie... hehehehe...


jeng! jeng! jeng! ini ler kump aku. dgn 10 org kekuatan kami sukses ngn s.e.m.u.t!. t'ngt tul ler zmn g kursus mse sch dlu. ulang semule pe yg tlh aku lalui. x sangka lak @tvt cm nier diulang lgi. but, pe2 pun a bit diff ngn zmn sch dlu, kan...


klu kut jdl pgrm mlm nier abis kul 11. tp skrg da 1125 mlm. bru jer kump ke-5 wat presenttion. huh555!!! leh byg ler pe yg lam ati duk fk nier. mjur ler pgrm nier pgrm motivsi dri. x leh ler kate x de semngt, kan. smgt! smgt! smgt!


dan, mlm tu aku x sdr kul brape aku lena dibuai perasaan smbl duk mikir mnde ler pgrm yg menanti kmi sok pgi. sok bfast per agk nye erkkk... hik555!!! gd nite eimn botak! gdnite qsya...!!! zzzzzzzzzz...!!!