Sunday, August 2, 2020

Nasi daGinG

Versi aku nye... Sokmo lupe cam ner nk cter step by step. Jap aku try ngt balik cam ner aku wat. Hahahahahaaa... 
Daging - rezeki org sedekah rye qurban. Potong kecik n rebus sampai empuk
Beras - basuh molek n toskan. Letak tepi jgn wat pe2 lagi. 
Kih kih kih... 
Tumis bawang besor, bawang putih, halia dan rempah penumis 4 beradik. Minyak sapi n minyak panas tu pastikan panas dulu bfore start menumis. 
Rempah kurma (adabi) gaul ngn air panas. Nk senang amik jer air rebusan daging tu jer. Bru sedak kot. Tumis ler til pecah minyak gtu. 
Masuk kan beras dlm bahan tumis. Campak sekali daun pandan kasi wangi n beras nanti akan masak berderai... sebelum campak dlm rice cooker, pastikan beras di'goreng' bersama susu cair, kiub pati ayam maggi ( kalau ada ar ), daging ngn sedikit air rebusan daging dlm kuali tu... (perlu diingt yer, air rebusan daging tu smpn sket utk wat air asam kerisik ket g dehhh)...
Then, leh r masak dlm rice cooker mahei korang tu. Hahahaaaaa... Mahei gtu! 
Setel nasi da leh goyang kaki da. Kih kih kih...
Aku share lak cm ner aku wat air asam kerisik lps aku combine resepi n cara2 wat air asam kerisik ngn gabungan 2 3 resepi tukang masak yg ade kt media sosial.
Lada besar, lada kecik merah o ijau dicampur kan ngn belacan dan 2 3 hiris tomato. Blendddd...
Tomato 3/4 biji potong nipis. Bawang jugek potong nipis. 
Kerisik n belacan gaulkan sekali ngn air rebusan daging. 
Almost siap da nie... Bahan yg siap blend tadi campur sekali ngn tomato n bawang yg dihiris td dlm bekas besor terus... Setel suda!!! Alhamdulillah... Next time wat lagi sebab mcm sedak jer!!! Heheheheeee... perasan!