Wednesday, September 20, 2017

senaFas kE baRzaKh

*Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,*
*Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah*.

*Aku melihat hidup teman-temanku tidak ada duka dan kepedihan*,
*Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.*

*Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,*
*Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dalam kehidupannya*.

*Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,*
*Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.*

*Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung*
*Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung*

*Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..*
*Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..*

*Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini*

*Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tidak pernah mengurangkan ketetapanNya*.

*Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.*

*Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.*
*Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.*

*Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.*

*Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.*

*Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.*
*Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusanNya..*

*Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..*

*Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.*

*Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.*

*Rezeki tidak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.*

*Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.*

*Ikhtiar itu perbuatan*.
*Rezeki itu kejutan*.

*Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak,*
*"Dari mana dan digunakan untuk apa"*

*Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...*
*Halalnya dihisab dan haramnya diazab*

*Maka, aku tidak boleh merasa irihati pada rezeki orang lain*
*Jujur bila berkata*
*Hayati bila membaca*
*Ikhlas bila menerima..*

Pesanan ikhlas dari saudaramu..

*Senafas Ke Barzakh* : http://www.fatehteam.com/senafas-ke-barzakh-ustaz-ahmad-dusuki-abd-rani/