Wednesday, September 18, 2013

LuNcH duLu - saWi?!

Ari nie nasi aku blaukkan sawi masak lada hitam plus ayam. Juga selar kuning (feverettttt) grg knyit. Sedak sgt lauk ari nie. O mngkin saje nk raikan hari bpantang yg masuk ke 39 ari suda... Yg pasti x ktnggalan segelas ribena panas. Waaahhhh! Hebak sgt rse nye nehhh... Jgn dlupekan delima n oren. Ari nie dpt delima separuh jer cz jdi rebutan plok ngn eimn n qsya. Huhuhuuuuu... Gtu ler sokmo. Xdop org lain doh nk berebut ngn aku gok...

sawi? pelik kan ble aku mule 'kenal' ngn sawi sejak dalam pantang nie. as aku cter b4, sebab da mmg tnm azam sejak pregnen lagi aku jadi rase selera nk mkn sawi. bior pun seme org tahu aku 'pantang' ngn sayur mayur nier. ahakssssssss...!!! jom tnye pakcik google pasal sawi nie. mne ler tahu cz yg pasti kalu da nama nye sayur da tntu ler ade kelebihannye, rite! 

Kandungan Gizi sawi
  • sayur sawi kaya akan vitamin misalnya: A, B, C, E, dan K. tak hanya banyak jenis vitamin, tetapi  kadar tiap vitamin ini sangat tinggi.
  • selain vitamin sayur sawi juga mengandung karbohidrat, vitamin dan lemak baik untuk kesihatan tubuh kita.
  • zat lain yang terkandung dalam sawi adalah kalium, kalsium, mangan, folat, zat besi, fosfor dan magnesium.  
Manfaat sayur sawi
  • kandungan kalsium yang tinggi sangat bagus untuk pembentukan dan menjaga tulang, sehingga dapat menghalang tulang osteporosis.
  • untuk menurunkan kadar kolesterol jahat penyebab strok atau penyakit jantung yang mematikan.
  • serat yang cukup tinggi dapat membantu proses pencernaan dalam tubuh.
  • kandungan vitamin yang tinggi sangat bagus bg kesihatan tubuh, vitamin yang paling tinggi dalam sayur sawi adalah vitamin K, di mana vitamin ini bagus untuk pembentukan darah dalam tubuh.
  • dalam sayur sawi terdapat komponen kimia yang bisa mencegah terjadinya pembengkakan/pembesaran kelenjar tiroid.