Wednesday, June 5, 2013

siJiL saKiT bcoZ oF kuTu baBi

jgn x caya... aku dapat mc becoz of kutu babi lam tinge beb! Allah sje yg tahu betapa sakit nye sampai ke urat bahu beb. da 2 ari rase sakit bermula dr tinge til atas bahu. ngtkan mcm ala2 nk dmm gtu. so, xde rase heran sgt ler. tapi lps rse cam seram sejuk jer da nk masuk ari ke-3, aku memutuskan utk g klinik. takut jugok ler kan. lam kead cam nie. bkn nye tahu pe2 sgt. kot2 ler ade sakit2 lain yg membuatkan aku rase sakit gni. mmg x pernah rse gini pun. so, after having bkfes wit my big brader, bob, terus ask him to send me to klinik. huhuhuuuu... n bermule ler kesah sakit aku!!! huwaaarghhhhhhhh... 
~
sapa sangka ade kutu babi duk lam tinge! nanges aku dlm klinik tu lps dipisahkan ngn kutu babi. sakit wooooo... rase nk sepak terajang misi ngn doc tu. sape tahan beb! sbb tgk aku da nanges beriya tu agk nye yg doc hulur sijil sakit kat aku! nway, mengkasey doc. luv u... kerana ilangkan ke'merana'an aku. 
~
balik umoh terus ler tnye pakcik google... terus jupe info nie :- 

Kutu Babi @ Sengkenit ?!
Sengkenit yang juga dikenali sebagai kutu babi atau pirah, adalah sejenis serangga parasit luaran (ektoparasit) yang hidup dengan menghisap darah pada mamalia, burung malah reptilia dan amfibia. 

Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. mende alah nie kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan. contoh yg paling senang, kucem!  memang pakar mencari makanan di urat-urat kat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya di celah-celah lipatan tubuh. belakang telinga(along kne gigit gak mggu lepas), kelopak mata, leher(mok esoh kne about a month yg lalu kot!), bawah ketiak dan lain-lain lagi. byk sgt lipatan kat tubuh manusia nie yg manjadi tempat feveret kutu babi leh landing, kan!

Bila kutu babi dah terkam kat kita punya urat darah tu, apa lagi, kita akan rasa saakkiiittt... Sakitnye tu Ya Allah. Sakit amat! Contohnya kalau kene kat belakang telinga, satu kepala rasa sengal, kebas-kebas. Kalau kene bawah ketiak, gerenti, satu lengan, satu badan rasa sakit yang memberat... Wilayah sakitnya memang besar kalau nak dibandingkan dengan satu gigitan dia. mcm yg aku kne nier, dari dlm tinge kiri sampai ade rase lenguh2 kat bahu kiri nie beb! adusssss... besor gle wilayah sakit nye nie. ngt kan asal nye mcm tanda2 nk dmm jer. geng opis lak cakap aku saloh tido! (tiap mlm tido tas kusi panjang, xkan mlm tadi baru rase sakit, kot!) 

Sekecil-kecil kutu babi nie, bila hisap darah, boleh jadi lebih besar daripada bijik betik! Tapi tak kan lah kalau dah kene nak biarkan dia besar mcm tu kan... Kang kata kita ternak dia pulak. Petua orang-orang tua...  taruk air tembakau kat kutu babi tu. Nanti matilah dia tu.

nway, mase tu mane aku tahu ade kutu babi lam tinge aku, kan?! ble doc kate ade kutu babi, aku cuma fk satu jer! "tolong doc kuorkan ASAP!"... yer ler beb. mne tahan maaaa... aku fk sakit pun sekali tu jer. so, ble da kuor nanti kompem x sakit da kan...?! adessssss... pengalaman terbaru yg boley kte share sama2. 

pe2 pun ati2 ngn binatang peliharaan kte espesel ly kucem. ank2 aku main kucem hehari... adessss! sgt risau beb. byg kan ler klu ken kat ank2 kte yg masih kecik tu. kte nie da dewasa, x per ler jugok boley tahan sket... tapi stil SAKITTTTTTT...!!!! 

huwarghhhhhhhhhhh...