Sunday, May 3, 2020

PKP 47 @10 raMaDhaN : naSi ayaM

Mcm biase, call talian hayat yg jauh nye 12 km dr cni. Nie ler akibatnye time mak esoh wat nasi ayam, aku tolong potong timun jer! Padan ngn muke... Bersejarah ler jugek yerk hari nie gye nye! 
Xdop sape suruh tp memandangkan hari nie ari ahad. X de oncall.. so bajet nye leh r wat menu besor sket yg aku rase bahan2 nye mudah diperolehi. Tp stil gop xdop stok kt umoh. Menapak ke im16 gop ler aku. Nasi mcm mentah tp bila mkn ok jer plop. Aku ler berdebor sgt tgk nasi tu sgt cantek tp tkut x masak. 
✓ cairkan 3 sudu marjerin brand pelangi
✓ sup ayam kt periuk sebelah
✓ cmpak daun pandan
✓ beras yg siap dicuci
✓ on kan switch piyuk nasi
Sup ayam nie yg penting kne masak dulu. Cm ner yerk td step by step... ? 
✓ hiris halus 2 bwg besor, 2 inci halia dan 5 ulas bwg putih
✓ rempah tumis 4 sekawan
✓ kiub ayam nk bg rase ler konon nye
✓ ayam yg telah dibasuh cantek pnye
✓ campak dlm kuali bahan2 nie n last ly baru masukkan air
✓ perasakan ngn garam kasar
Setelllll!!! 
Kuah sup nie jugek ler yg digunakan utk menanak nasi yekk... 
Oleh kerana papa g beli ayam roasted KR, maka x jadi ler aku nk tunjuk skil ayam goreng yg diperap ngn kicap tu. Ahaaakssss... selamaaaaaattt!!! 
Bkn ler nk wat mkn sgt. Sekadar hiasan jer klu ngn fmly aku nie. Tahu daaaa... Saje nk wat cukup korum jer! 
Nok jugek karipap frozen ! X mkm kang siap aku titik jari tu... 
Tiber masuk dlm list... Biase nye erfan yg mntak menu nie. Tp hari nie org lain yg suh goreng... 
Nmpok cam comey jer kan. Tpi kurang manis ler plop nye... Rezki hari nie kan. Alhamdulillah... nti leh order lagi klu ade!