Monday, February 29, 2016

petUa jaGa peRUt... jaGa2

dari sheila rusly... 
##Buat Sit-Up
(*)Lakukan sit-up, sebaiknya 100 kali setiap pagi dan malam. Ia berguna untuk membakar lemak di perut dan pinggang.

##Air Detox
(*)Minum air putih, air lemon atau air limau nipis sebagai air detox. Ia sangat efektif untuk menghilangkan timbunan lemak di perut.

##Makan Buah Epal
(*)Buah epal adalah buah yang paling sesuai untuk diet, baik untuk membersihkan racun di usus serta menurunkan jumlah kalori yang diserap tubuh.

##Berdiri Setengah Jam Setelah Makan
(*)Lepas makan, jangan terus baring atau duduk lama-lama kerana ia membuatkan lemak di bahagian perut menjadi semakin bertambah dan mendap. Sebaiknya berdiri setengah jam selepas makan bagi mengurangkan terjadinya penimbunan lemak.

##Rajin Berenang
(*)Berenang merupakan senaman terbaik untuk membakar kalori, pinggang. Perut yang bergoyang dan gesekan dengan air efektif membantu mengurangkan timbunan lemak.

##Duduk Dengan Posisi Yang Betul
(*)Membongkok, dada melengkung ke dalam dan kebiasaan buruk selainnya akan mempercepatkan terjadinya penimbunan lemak di pinggang. Jika mahu mengecilkan perut, cuba duduk dengan posisi yang tegak.

##Kurangkan Pengambilan Daging
(*)Banyak makan daging sememangnya akan membuatkan kita menjadi mudah gemuk. Bahagian tubuh yang paling mudah dan jelas kelihatan “gemuk” adalah perut. Bagi yang sedang berdiet, perlu kurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi.