Tuesday, April 29, 2014

peRKeMbaNgan AnaK2...

Perkembangan Pendengaran, Pertuturan dan Sosial Kanak-Kanak
 1 - 12 Bulan

Kanak-kanak berkembang pada kadar yang berbeza tetapi urutan perkembangan mereka adalah sama contohnya kanak-kanak mesti merangkak dahulu sebelum berjalan. Ada sesetengah berkembang dengan cepat dan ada pula yang sedikit terlewat. Usia 1 -12 bulan merupakan usia untuk mereka meneyesuaikan diri dengan dunia yang baru. Mereka belajar untuk mengenali orang, objek, bunyi dan kejadian-kejadian yang berlaku di sekeliling mereka. Perkembangan kemahiran mendengar, bertutur, bersosial dan bermain bagi kanak-kanak untuk 1 – 12 bulan secara ringkasnya adalah seperti jadual di bawah.

1 – 2 BULAN

 

PENDENGARAN
PERTUTURAN
SOSIAL & BERMAIN
· Terkejut dengan bunyi kuat yang tiba-tiba dan mungkin menangis
· Berhenti merengek (whimpering) dan berpusing jika ada suara untuk memujuk


·   Menangis apabila lapar dan tidak selesa
·   Pada umur 5-6 minggu, mereka melalukan cooing pada percakapan ibu
·    Tidur pada kebanyakan masa
·    Senyum dan melakukan vokalisasi (mengeluarkn bunyi vocal seperti aaa) pada umur 5-6 minggu
·    Berhenti menangis bila di angkat dan bercakap dengannya

Nota : Kanak-kanak dengan masalah pendengaran yang teruk tidak akan terkejut dengan bunyi yang kuat dan tiba-tiba.

3 – 5 BULAN


PENDENGARAN
PERTUTURAN
SOSIAL BERMAIN
·  Masih terkejut dan menangis dengan bunyi kuat dan tiba-tiba
·  Senyap dan senyum apabila terdengar suara ibu bercakap dengannya
·  Senyap apabila terdengar bunyi seperti rattle, loceng dan sebagainya
·  Berpaling pada sumber bunyi dan mungkin berpaling ke kiri dan kanan untuk mencari sumber bunyi.
·  Teruja dengan bunyi yang mendekatinya seperti bunyi tapak kaki, bunyj air mengalir dan sebagainya.
·   Melakukan banyak vokalisasi (aa, oo, ee dan sebagainya)             
·    Memandang muka ibu semasa makan/menyusu
·    Mula memberi respon seperti senyum, coos, dan teruja pada bunyi yang biasa seperti untuk makan, mandi dsbgnya                          

 6 – 8 BULAN


PENDENGARAN
PERTUTURAN
SOSIAL BERMAIN

  • ·  Berpaling kepada suara ibu di bilik yg berasingan


·   Melakukan vokalisasi dengan beritma (sing song) untuk 1 atau 2 sukukata seperti (a-a, muh, goo, adah, dsbg)
·   Ketawa dan menjerit dengan gembira ketika bermain


·    Boleh mengambil dan memegang mainan yang kecil
·    Kebanyakannya menggunakan 2 tangan untuk mengambil mainan
·    Mencapai mainan yang diberi seperti rattle dan menggoncangnya
·    Masih mesra dengan orang yang tidak dikenali
·    Mula takut dengan orang yang tidak dikenali ketika berusia 7 bulan

9 – 11 BULAN
  

PENDENGARAN
PERTUTURAN
SOSIAL BERMAIN
· Memberi tumpuan pada bunyi-bunyi harian yang biasa di dengar
· Melakukan babbling dengan beritma dan suara yang kuat (cth: mam-mam, dad-dad, agaga, ababa) secara berulang ulang
· Faham ucapan ‘jangan / no’ dan ‘bye-bye’.
· Meniru bunyi vocal orang dewasa

·    Memegang, menggigit dan mengunyah biskut
·    Cuba memegang sudu ketika makan
·    Dapat membezakan ahli keluargs dan orang yang tidak dikenali
·    Memasukkan objek ke dalam mulut
·    Bermain ‘peek a boo’ dan meniru aksi tepuk tangan
·    Mencari mainan yang disorok di bawah kerusi atau kain ketika kanak-kanak melihat

12 BULAN


PENDENGARAN
PERTUTURAN
SOSIAL BERMAIN
· Menoleh apabila nama dipanggil
· Memahami beberapa perkataan dalam konteks harian (cth: nama ahli keluarga, susu, kereta, bola, baju dsbg)
· Memahami arahan mudah beserta dengan gesture (cth: bagi mama, mana kasut?, cakap bye-bye, tepuk tangan, dsbg)


· Menyebut bunyi-bunyi seperti bersembang tetapi tidak difahami (jargon)
· Vokalisasi mengandungi kesemua vocal dan kebanyakan konsonan
· Meniru bunyi-bunyi vokalisasi dan kadang-kadang meniru perkataan yang disebut yang dilakukan oleh orang dewasa
· Memahami kegunaan objek (cawan untuk minum, sikat utk sikat rambut)
· Mula menyebut perkataan yang biasa secara spontan (cth: mama, baba)
·    Kurang memasukkan objek ke dalam mulut
·    Meniru orang dewasa melakukan aktiviti (cth: memasukkan barang ke dalam kotak dan mengeluarkannya)
·    Menyukai permainan yang berbunyi dan bermain secara berulang-ulang
·    Mencari objek yang hilang dari pandangan
·    Ingin sentiasa bersama-sama orang yang dikenali

Ini adalah sekadar garis panduan untuk untuk mamantau perkembangan kanak-kanak. Setiap kanak-kanak adalah berbeza dan mungkin tingkah laku mereka juga adalah berbeza. Jika anda melihat sesuatu tingkah laku yang sangat berlainan, rujuklah pada pakar untuk mengenalpasti masalah yang mungkin.

https://www.facebook.com/ibubapacemerlang