Thursday, September 25, 2014

10 priNSip jaDi paRENt terBaeK



ibu bapa adalah cermin pada anak anak nye... apa saje yg dilakukan ibu bapa adalah menjadi ikutan anak anak. contoh yg plg mudah : ucapkan terima kasih atas segala hal yg berkaitan. perhatikan anak anak kte jugek akan mudah mengucapkan nye walau di mana kte berada. so, as a parent y not kte mulakan dulu! it's simple, rite?! 


berpada pada lah dalam menunjukkan kasih sayang : pemberiah hadiah yang x sistematik dan tanpa had akan menjadi racun kepada anak anak. so berhati hati lar dlm pemberian hadiah dan 'sogokan' kepada anak anak kte. didik anak anak agar sabar dalam meminta sesuatu. imbangi emosi anak anak. kenal kan anak anak dgn ujian dan kesukaran. 
libatkan diri dalam kehidupan anak anak : antara kerjaya dan keluarga... perlu tahu mane yg akan jadi keutamaan, keperluan atau pun kehendak. 
didik anak anak ikut zaman, perkembangan serta umur nya : jgn fk anak boley buat seme mende kerana perkembangan mereka adalah terhad kepada umur masing masing. 
ada dan cipta peraturan : nampok cam remeh tapi x salah kalu kte try. namun perlu ada batasan. kalau sedari kecil da belajar ikut peraturan maka akan mudah mereka mengikut dan mengurus diri apabila sudah dewasa kelak. 
berikan kebebasan membuat keputusan : berikan mereka pilihan. didik mereka agar pandai buat keputusan sendiri. tentukan minat dan kecenderungan mereka selagi ia nya tidak melampaui batas dan dapat tunjuk ajar dan panduan untuk kepentingan bersama.  

konsisten dengan didikan yang diberikan : sebagai parent kte kena tegas dan konsisten dengan peraturan dan didikan yang diberikan. jangan biarkan anak anak mengambil mudah perkara yang telah ditetapkan. 
tidak melampau lampau dalam mendisiplinkan anak : tiada herdikan, pukulan, makian dan jeritan terhadap anak anak. subhanallahhhh... memukul adalah jalan terakhir setelah segala usaha dilakukan menemui jalan buntu dan putus asa. 


menjelaskan tentang peraturan dan keputusan :  kuasa veto? anak naka jugek perlu tahu kenapa s2atu keputusan itu dibuat. penjelasan perlu lah menunjukkan gambaran yang baik. 


ahli keluarga wajib saling menghormati : bkn anak kne hormat parent malah parent jugek perlu hormat anak anak. hak seorang anak - diperlakukan dgn baik, dihormati dilayan dgn saksama memiliki brg peribadi dll. 

http://siraplimau.com/cara-menjadi-ibu-bapa-yang-baik-prinsip/